maandag 8 februari 2010

Diepgang in 140 karakters

Snel Twitteren - voor historisch onderzoek
(in de serie: Wat kun je zoal met social media?)

Hoe snel kan je contact leggen op Internet? En is het altijd vlug vlug vluchtig? Of kun je er ook gebruik van maken voor iets meer diepgang? In deze blogpost gaat het over twitter als middel om historisch onderzoek te doen. Diepgang in 140 karakters? Of vooral in de interactie die dan ontstaat?

Ja ik schrijf nog een keer internet als Internet. Toen ik net met het net te maken kreeg heette het nog zo: het 'Internet'. We spreken over begin jaren negentig. Fascinerend eigenlijk hoe waarderend dat klinkt... Zoals U met een hoofdletter. Er spreekt nog ontzag uit.

Ik had zojuist een interessant twittercontact. Afgelopen week was het 'follow a museum day'op twitter. Op 1 februari om precies te zijn. Musea maakten zich bekend op twitter, en vroegen om zoveel mogelijk musea te volgen. (Sindsdien volg ik flink wat meer musea dan voorheen.) Op de twitterberichten van het Nationaal Historisch Museum (@nhm_nederland) verscheen de vraag: "Wie heeft de demonstratie tegen bisschop Eijk van Groningen meegemaakt in... ". Twitter als een middel om onderzoek te doen naar de geschiedenis van Nederland. Dat is ook een leuke toepassing! En waar zoiets toe kan leiden, daarover gaat dit bericht.

Ik reageerde dat ik niet bij die demonstratie was, maar wel bij die tegen Simonis. Benieuwd wat het effect daarvan zou zijn. Hoe flexibel is men bij NHM? Is het echt interactief contact, wat men wil?

Er ontstond een interessant gesprek."Goh wanneer was dat? Ongeveer eind jaren tachtig..." Persoon van museum gaat op onderzoek. "Oh dat moet dan en dan zijn geweest. Wil je er meer over vertellen? Dan maken we er een mooi bericht van."

Ik probeerde mij voor te stellen waarom ik dan ging protesteren. En herinnerde mij een huisgenoot. Er woonde toen een jongen die homoseksueel is, en hij was duidelijk aangedaan door de mening van die bisschop. Met een aantal vrienden gingen we de straat op. En kwamen op de televisie in het acht uur journaal.
(My one second moment of fame...)

Er zoemde iets in mijn achterhoofd. Ik ging eigenlijk zelden demonstreren... Waarom nu dan wel...

En in het heden, voor zo'n onderzoek, wie ben ik om daarover te vertellen? Het gaat toch om de verhalen van mensen die geraakt worden door de uitspraken van zo'n bisschop. (Simonis vond dat huiseigenaren best mensen mochten weren vanwege hun homoseksualiteit... Lekkere uitspraak als bisschop. Vond ik niet kunnen voor iemand met een voorbeeldfunctie. Jammer, mijnheer Simonis! )

Dus ik zei tegen de nhm schrijver; je moet de mensen spreken die direct geraakt werden daardoor... Nog steeds zoemde het in mijn brein. Waarom de straat op, waarom de straat op...? Toen floepte een nieuwe herinnering naar boven: de uitbraak van AIDS moet in dezelfde tijd geweest zijn. En dat had veel meer impact. Angst. Onrust.

Berichtje: "overigens, was dat nou voor of na de AIDS uitbraak?"

Even stil. Bericht terug: "AIDS verscheen in NL in 1982. In 1987 was de eerste overheids campagne tegen AIDS." Dat kon ik mij herinneren. Ik herinner mij vooral een campagne tegen de sociale uitsluiting.

Mijn reactie: "Duurde dat wel vijf jaren?" Mijn hemel. Dat is lang voor al die mensen die het aanging.

@nml_nederland gaat een onderzoekje doen; en later publiceren.
Oei, bedenk ik mij, nou weet ik niet wie dat was. En wanneer dat stukje komt. Nog even een laatste tweetje..... "Met wie heb ik eigenlijk de eer? Ik ben Corinne. Hou mij op de hoogte." En nu weet ik wie het is. En volg hem.

En zo bereik je enige diepgang, al is het dan in een veelvoud van 140 karakters.

Waarom zou een museum twitteren?
En waar dat twitteren van het museum dan goed voor is? Om onderzoek te doen. Het museum kan zo verhalen van mensen verzamelen die passen bij de collectie of een speciale tentoonstelling. Oral history, ofwel verhalen vertellen over wat gewone mensen meegemaakt hebben, maakt dat een tentoonstelling de mensen aanspreekt.


Nou wil ik alleen nog weten.... nou ja dat is voor een volgende keer.

Corinne


PS Er is een follow a museum pagina, bedacht door een bureau voor alle musea ter wereld: http://www.followamuseum.com/

Even snel naar de Nederlandse musea die al er op staan kan ook via deze link.

Naschrift 12 februari.
Het Nationaal Historisch Museum in Arnhem is nog niet open, maar heeft wel al een website (www.innl.nl) en een blog: http://www.jijmaaktgeschiedenis.nl/blog/ .
De blog biedt info over de ontstaansgeschiedenis. Ook kun je er het Visiedocument downloaden, waarin te lezen valt wat de doelen van het museum-in-wording zal zijn. Bovendien kun je verhalen inzenden over het thema van de week. Deze week 'studentenacties'.

Meer met wat diepgang:
Internet, vrijheid en privacy
Internet geschiedenis
Leuke dingen van het Internet
Onbetaalbaar

2 opmerkingen:

  1. Dag Corinne,

    Leuk artikel, bedankt. Als "Community Manager" van het Nationaal Historisch Museum heb ik vanaf de zijlijn met enthousiasme het gesprek tussen jou en mijn collega Jan Auke gevolgd.

    We hanteren de filosofie "kwaliteit voor kwantiteit" in contact met ons publiek. Eén gesprek zoals dit is voor mij meer waard dan 1.000 nieuwe volgers op Twitter die niet betrokken zijn.

    Heel erg bedankt! En hopelijk tot ziens, op internet of bij een van onze activiteiten.

    Groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Jasper,
    Wat een aardige reactie. Leuk te horen hoe jullie hier tegen aan kijken. Ik was gisteravond bij een presentatie, en spreekster had het over Twitter als een medium om te zenden (one to many). Leuk te horen dat jullie er net als ik niet zo over denken; niet alleen zenden maar het gesprek mogelijk maken.
    En ja, wellicht tot ziens!

    BeantwoordenVerwijderen