donderdag 22 augustus 2013

Tekenen is leuk



Vakantie is voor mij de afgelopen jaren steeds meer ook een periode om te tekenen. Twee jaar geleden ontdekte ik dat schilderen enorm leuk is. En daarna begon ik ook vaker te tekenen.

Een inspiratiebron daarvoor is het werk en de boeken van Carla Sonheim, kunstenares en docent tekenen en creativiteit in Seattle. Haar ontdekte ik bij toeval op internet, na een tweet over haar blog. Daar werd beschreven hoe ze een jongen in de trein liet zien dat tekenen leuk is, en helemaal niet zo moeilijk als hij dacht.

Sinds ik die blogpost las, volg ik haar blog. Van het een kwam het ander. Op haar blog stonden toen ik haar ging volgen allerlei leuke oefeningen om met tekenen te beginnen, om ideeën te krijgen. Ze heeft over tekenen ook een boek gepubliceerd: Drawing Lab, 52 exercises for mixed media artists.Dat boek is zo inspirerend, dat ik het regelmatig opnieuw oppak.

Vorig jaar ging Drawing Lab mee op vakantie, plus een doos met teken- en schilderspullen. Een van de oefeningen uit Drawing Lab heb ik meermalen gedaan toen. Zet met waterverf of aquarel willekeurige lijnen en vlakken op een papier in verschillende kleuren. Kijk dan of je er iets in ontdekt. Bij Carla zijn dat vaak dieren, imaginary animals. Als je haar voorbeeld volgt, zal je al gauw ook dieren vinden, maar het kan natuurlijk ook iets anders opleveren.

Vorig jaar heb ik daar erg veel lol mee gehad. Aan ons campingtafeltje schilderde ik minstens tien vellen vol met 'random marks'. En dan maar zoeken of ik iets ontdekte in die figuren. In mijn geval kwamen er allerlei dieren uit (o.a. een stel olifanten), maar ook een ridder te paard, een snelle fietser en gekke monsters. En twee keer leidde het tot een hele scène: grote en kleine vissen in een sloot en een tuin met mensen en dieren erin.

De kern van de opdracht is dat je er dus altijd iets uitkrijgt wat je anders niet zomaar zou bedenken. Het is een uitstekende manier om je creativiteit aan te wakkeren. Het werkt ook voor iedereen: of je nu goed kunt tekenen of niet. Het doet er niet toe. Je hebt al lol met lekker met de verf te kliederen, kleuren op papier te zetten. Dat is al voldoende. Vind je wel wat, dan kun je dat uitwerken naar eigen inzicht.

Ik had er veel plezier in. En het leverde mij ook nog een leuke vakantieherinnering op. De scène met de olifanten  had wel wat te maken met een bezoek aan de dierentuin, waar ook een klein olifantje was.

En die leeuw wilde er ook bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten